כאבי בטן אצל תינוקות

תינוק עם כאבי בטן בוכה

כאבי בטן אצל תינוקות

אם עד לפני כמה שנים, כל תינוק שהיה בוכה הרבה היינו אומרים שזה “קוליק”, הרי שהיום הגישה השתנתה. כיום, נהוג לחשוב שהתינוקות ה”בכיינים” יותר, סובלים יותר מאוויר במערכת העיכול ולכן יוציאו יותר אויר מהמערכת עיכול העליונה וגם התחתונה. כלומר, ייראו סובלים יותר. בנוסף, פעולת הבכי עצמה מגבירה את הלחץ התוך בטני ולכן עוזרת לדחיסת יותר אויר מהמערכת החוצה.
יחד עם זאת, כדאי להבין באמת מה זה קוליק ומה המשמעות שלו.

קוליק הוא השם לכאבי בטן התקפיים המלווים בבכי והתפתלויות של התינוק. הוא נפוץ בקרב תינוקות פיצפונים וטריים. מה שנקרא NEWBORN בני השבועיים-שלושה ועד גיל שלושה חודשים. הקוליק הוא מצב ידוע בעולם הרפואה וככזה, יש לו הגדרה ברורה. ההתקפים נמשכים בד”כ יותר מ-3 שעות ביום, למשך יותר מ-3 ימים בשבוע ובמשך 3 שבועות לפחות. לרוב, התופעות של קוליק, יחד עם כל סוגיות הגזים נעלמות סביב גיל שלושה – ארבעה חודשים.

במקביל, חשוב לדעת שתינוקות הסובלים מעייפות יתר, עלולים להראות ממש אותו דבר כמו תינוקות קוליקיים. יש התקפי בכי שעלולים להמשך זמן רב, מקשיתים את הגב אחורה וסובלים מגזים. אתם שואלים את עצמכם איך גזים קשורים לעייפות. אז התשובה הופיעה כבר בהתחלה. תינוקות שבוכים, מכניסים יותר אויר למערכת ובנוסף, סובלים יותר מלחץ בבטן שדוחס את האוויר. ונותרת השאלה “מדוע תינוקות עייפים בוכים ככה?” משום שכשתינוקות שפספסו את חלון השינה שלהם, שזהו הזמן המדויק לפי סימני העייפות להיכנס לשינה, מתחילים להפריש קורטיזול, שזהו הורמון של סטרס. תינוקות כאלה מרגישים ממש כמו שאנחנו במתח, בכעס, בלחץ. במצב כזה מאד קשה להירדם, ועוד יותר קשה לשבת בנחת בשקט. אז בוכים.

מה עושים עד שכאבי הבטן ייעלמו:

  • הקפידו על שינה לפי סימני עייפות. אל תיגררו את ההרדמה, אפילו אם אתם סופר עסוקים.
  • השתדלו ליהנות מזמן עיסוי. שלבו בעיסוי גם עיסוי בבטן סביב הטבור ועם כיוון השעון. את העיסוי עושים לא כשהתינוק רעב וגם לא מיד אחרי אוכל.
  • הרבו בקיפול הרגליים לכיוון הבטן. ניתן לכופף את הברכיים ולקרב את הירכיים לבטן תוך כדי.
  • ניתן לחמם מעט ובעדינות את אזור הבטן. המיקום לרוב הוא סביב הטבור.  געו בבטן בכפות ידיים חמימות או היעזרו בכרית חמימה. הקפידו על חום בינוני ולא חם אם אתם משתמשים בכרית. בנוסף, הקפידו רק על כרית שחוממה במיקרו ולא כרית עם מים חמים שאינה בטוחה דיו.
  • כשאתם מחזיקים בידיים, נסו את תנוחת ” נמר על העץ”. חבקו את התינוק על האמה כך שבטן התינוק על כף יד המחזיק. חום היד על הבטן ומשקל הנגד של הגוף על היד מסייעים יחד להרגעה ולהפחתת הגזים.
  • להחזיק את התינוק בטן לבטן עם המחזיק.
  • בזמן ערות, להקפיד על  “זמן בטן”. זה עוזר לפתח את שרירי הבטן (ושרירים נוספים אחרים) ובכך מסייע למערכת העיכול ולתפקודה.
  • הלבישו בבגדים שאינם לוחצים על הבטן כגון אוברול ללא גומי חזק במכנסיים. בכלל, העדיפו לבוש שאינו לוחץ או הדוק.
  • תוכלו לעטוף את התינוק SWADDLE. כשעוטפים היטב עם שמיכה ייעודית ובצורה בטוחה, התינוק מרגיש ממש כמו ברחם וכמעט מידית נרגע. (ל
  • כאבי הבטן מגיעים בד”כ בשעות הערב המוקדמות. מומלץ להיערך לכך ולא להגיע לשעה זו מותשים, משום שהדבר דורש הרבה כוחות בהתמודדות.
  • לעשות המון שששששש….. או להיעזר במכשירי רעש לבן שתפקידם להרגיע ולהרדים. תוכלו למצוא הרבה הקלטות גם ביו טיוב ובאתרים אחרים.
  • התחלנו את הטיפים בזה, ונסיים בזה. אל תחששו מלהרים על הידיים ולחבק. העניקו המון חום, אהבה וסבלנות עד יעבור זעם..

אנחנו פה אם יש לכם שאלות. בקורס עצמו תוכלו למצוא סרטונים מאד מפורטים עם תשובות לכל השאלות שלכם.

 

 

שתפו

Picture of עדי קורנגולד חיון

עדי קורנגולד חיון

מייסדת BaLaOlam
אחות R.N Bs.C יועצת הנקה ויועצת שינה

תגובות

חברת BaLaOlam נולדה מתוך ההבנה שצריך לעטוף את התינוק – ואתכם ההורים שלו, במעטפת של פתרונות שיכווינו אתכם בכל הצמתים המשמעותיים לאורך הדרך. מתוך הכרת הצמתים האלה איגדנו במקום אחד את כל מה שצריך כדי להיות הורים מעולים ומעודכנים, משלבי ההיריון והלידה ועד גידול הבייבי שלכם.
לשם כך אנחנו מעמידים לרשותכם תוכניות הכשרה הורית שיובילו אתכם צעד אחר צעד במסע ההורי, עם כל מה שיגרום לכם לתפקד בביטחון ובהצלחה כבר מתקופת ההיריון והלידה. בנוסף, תוכלו לבחור בחנות שלנו מגוון רחב של מוצרים שנבחרו בקפידה ע”י צוות המומחים של BaLaOlam, ולרכוש גם מפגשי ייעוץ עם אנשי מקצוע שילוו אתכם במסע ההורי.

מאמרים אחרונים

מגע עור לעור

מגע עור לעור

מגע עור לעור (באנגלית נקרא SSC) מגע עור לעור משמעותו

עקבו בפייסבוק

ממליצים עלינו

הירשמו לעידכונים

עגלת הקניות0
There are no products in the cart!
המשך קניות
0
דילוג לתוכן