עיטוף תינוקות להרגעה ושינה

תינוק עיטוף תאומים עטופים בבד טטרה

עד לפני 20-30 שנים, היה מקובל בכל העולם בחודשים הראשונים בחייו של תינוק לעטוף אותו. עם השנים, נולדו תיאוריות בעד חופש לתנועת התינוק.

כיום, יותר ויותר מחקרים אמפיריים סביב העולם מצביעים כי העיטוף מסייע להתפתחות התינוק ולתחושת הביטחון שלו. בנוסף, נמצא כפתרון הבטוח ביותר לכיסוי התינוק, במקום שמיכה, תוך שמירה על כללי מניעת מוות בעריסה.

תיאוריות רבות, קוראות לשלושת החודשים הראשונים בחייו של התינוק “הטרימסטר הרביעי” ומתייחסות לפרק זמן זה כמעין המשך ישיר של ההריון. כלומר, התינוק מרגיש צורך בתחושת רחם עוטף כדי להרגיש במקום מוכר, בטוח ועוטף. בנוסף, ממש בחודשים אלו, רפלקס ה”מורו” של התינוקות שאמור להגן עליהם מפני נפילות או תנודות גדולות, עדיין מאד פעיל וגורם לבהלה רבה. מה שנפגוש, זהו תינוק שמתעורר וסובל מאי שקט מכל צליל ורחש. קשה להרדים וקשה להכניס לשינה עמוקה. כלומר, אותו רפלקס שאמור להגן על התינוק, מפריע לו.
אנו רוצים להרגיע את רפלקס המורו ולתת לתינוקות את התחושה המחבקת והאוהבת שהם כה זקוקים לה. עיטוף, היא הדרך הבטוחה להרגיע את רפלקס המורו ולתת תחושת עיטוף וחיבוק של רחם גם כשהתינוק במיטה.

מומלץ לעטוף ע”י שמיכת עיטוף ייעודית או “שק שינה” עם תו תקן לתינוקות. יש להדק את השמיכה כשהידיים צמודות לגוף בתוך העיטוף אך לא לגרום ללחץ. עיטוף שאינו מהודק היטב, לא מונע את התנועעות ידי התינוק ולכן במצב כזה, הרגיעה והכניסה לשינה לא ישתפרו.

העיטוף עדיין מפתיע הורים רבים שמתלבטים לגבי הרלוונטיות גם בתקופתנו. ריכזנו עבורכם שאלות נפוצות.

  1. האם הצמדת הידיים לא פוגעת בהתפתחות הידיים וחגורת הכתפיים?
    תשובה
    : התרוממות פלג גוף עליון וחיזוק חגורת הכתפיים חשוב עד מאד. אך יש לתרגלו בזמן עירות ולא בשינה. לכן, בכל פעם שהתינוק ער, הקפידו להשכיבו על הבטן, הניחו לידו צעצוע או שניים וקרבו את המרפקים שלו בכדי שילמד את התנוחה הנכונה של הרמת הראש וחיזוק הפלג הגוף העליון וחגורת הכתפיים.
  2. האם העיטוף לא מרגיש חנוק ולא נעים לתינוק?
    תשובה
    : ברחם, חופש התנועה של העובר מאד מוגבל. לכן, הם רגילים ואף אוהבים את המעטפת לגוף. לאחר הלידה, ובמשך החודשים הראשונים לחיים, התינוקות סובלים מחוסר תפישה של גבולות הגוף, מחשש מהמרחב והפעל רפלקס “מורו” שנועד כדי לשמור עליהם אך בפועל מאד מעורר אותם ומקשה על ההרדמות.
  3. האם זה לא מסוכן שהתינוק יתהפך באמצע הלילה והידיים שלו לא ייסייעו לו במיקום נכון ובסיבוב הראש?
    תשובה:
    תינוקות שאינם מתהפכים, ישנים טוב מאד אך בצורה בטיחותית כשהם עטופים בשמיכת עיטוף או בשק שינה. בגיל 4-5 חודשים, כשהם מתחילים להתהפך, יהיו תינוקות שיעדיפו את הידיים משוחררות, ואז אפשר לעטוף אותם כשהידיים שלהם בחוץ.
  4. 4. התינוק ישן טוב יותר על הבטן. בעיטוף הוא צריך לשכב על הגב. זה לא יפריע לו לישון ויעיר אותו?
    תשובה: בהחלט יש להשכיב לישון אך ורק על הגב. לא על הצד ולא על הבטן. תינוקות עטופים, חשים מאד בטוחים ומעורסלים. העיטוף הוא הדבר שהכי קרוב לרחם, אחרי חיבוק ועירסול בידיים, ולכן מאפשר לתינוקות לשקוע בשינה טובה ומתוקה וכל זאת תוך כדי שמירה על כללי הבטיחות. בשכיבה על הבטן, התינוק ישן עמוק וטוב אך בסיכון גבוה יותר למוות בעריסה. העיטוף, בנוסף לתחושת החום והרוגע, מונע את רפלקס ה”מורו”. הרפלקס הזה אמור לסייע לתינוקות ולהגן עליהם, אך פעמים רבות פשוט מעיר אותם משינה טובה. כלומר, העיטוף מונע הפרעות שינה תוך כדי שמירה על בטיחותם ובטחונם.
  5. האם העיטוף לא מרגיל אותם להרדם בעזרה ולא בכוחות עצמם, ויגרום לבעיות שינה לילדים בגיל מאוחר יותר?
    תשובה:
    העיטוף משרה עליהם רוגע ונחמה ומאפשר להם ללמוד להרגע בכוחות עצמם. ככל שתקפידו לעטוף בגילאים הצעירים, כך לאט לאט התינוקות ידעו להרגע עצמאית. עד גיל שנה, תינוקות שהיו עטופים כבר לא זקוקים לעיטוף וכן נרגעים ונרדמים לבד.

שתפו

Picture of עדי קורנגולד חיון

עדי קורנגולד חיון

מייסדת BaLaOlam
אחות R.N Bs.C יועצת הנקה ויועצת שינה

תגובות

חברת BaLaOlam נולדה מתוך ההבנה שצריך לעטוף את התינוק – ואתכם ההורים שלו, במעטפת של פתרונות שיכווינו אתכם בכל הצמתים המשמעותיים לאורך הדרך. מתוך הכרת הצמתים האלה איגדנו במקום אחד את כל מה שצריך כדי להיות הורים מעולים ומעודכנים, משלבי ההיריון והלידה ועד גידול הבייבי שלכם.
לשם כך אנחנו מעמידים לרשותכם תוכניות הכשרה הורית שיובילו אתכם צעד אחר צעד במסע ההורי, עם כל מה שיגרום לכם לתפקד בביטחון ובהצלחה כבר מתקופת ההיריון והלידה. בנוסף, תוכלו לבחור בחנות שלנו מגוון רחב של מוצרים שנבחרו בקפידה ע”י צוות המומחים של BaLaOlam, ולרכוש גם מפגשי ייעוץ עם אנשי מקצוע שילוו אתכם במסע ההורי.

מאמרים אחרונים

מגע עור לעור

מגע עור לעור

מגע עור לעור (באנגלית נקרא SSC) מגע עור לעור משמעותו

עקבו בפייסבוק

ממליצים עלינו

הירשמו לעידכונים

עגלת הקניות0
There are no products in the cart!
המשך קניות
0
דילוג לתוכן