הנקה- ההתחלה

תינוק יונק חלב אם

הנקה היא ההזנה הטבעית המותאמת והמומלצת ביותר לצרכי התינוק בכל  שלבי ההתפתחות. החלב נוצר בסביבות שבוע 16 בהריון ומשתנה עם התפתחות העובר והתינוק ואף הפעוט.

חלב האם, מספק את כל הצרכים התזונתיים של התינוק (כולל נוזלים) עד גיל 6 חודשים. בנוסף להיותו “אוכל”, עונה על המון צרכים נוספים. למשל, בהיותו מכיל נוגדנים חיים וכדוריות דם לבנות הוא מגן על התינוק מפני מזהמים כמו וירוסים, חיידקים ופטריות, ואף עוזר להילחם בהם. בנוסף, מכיל חומרי בניית רקמות, מבטיח התפתחות מוחית אופטימלית, שומר על סביבה חיידקית טובה במערכת העיכול ובמערכת הנשימה ומונע בעיות בעיניים.

לבסוף, מחקרים אחרונים מראים כי תינוקות שינקו זכו בשני יתרונות משמעותיים: מניעת השמנה בגיל מאוחר יותר ועלייה של 8 נקודות בדירוג ה- IQ בממוצע. ובנימה יותר עכשווית זה אקולוגי, זול וזמין.

כמו היתרונות הרבים שיש לתינוק, כך אמא זוכה ביתרונות רבים. ביניהם, התכווצות מהירה יותר של הרחם לאחר הלידה, ירידה בשכיחות סרטן השד והשחלות לנשים שהניקו, חסכון כלכלי וזמניות מעולה.

ההתחלה..

החלב הראשוני שנראה מיד עם הלידה נקרא קולוסטרום. חלב זה איכותי ומרוכז מאד. הוא עשיר בנוגדנים ובנתקן, דל בלקטוז וחף מחלבון חלב. רכיבים אלה הם המסייעים להגן על התינוק מפני מזהמים ותגובות אלרגיות, מסייעים בפינוי המקוניום (הצואה הראשונית) מהגוף, מסייעים במניעת צהבת, מסייעים לבשלות המעי, ומונעים מחלות עיניים.

כמות הקולוסטרום לארוחה מהלידה ועד ליממה 3-5 נעה בין 2-20 מ”ל (1/2 כפית עד 4 כפיות) ומותאמת בצורה המושלמת לגודל קיבתו של התינוק ולצרכיו.

כאשר ההנקה מתבססת, הכמות עולה ל- 500-1200 מ”ל ליממה כשהממוצע הוא 750-800 מ”ל.

להנקה מוצלחת, חשוב להניק כמה שניתן בסמוך ללידה (אם ניתן, עדיף בשעה הראשונה מהלידה). מומלץ לאמא ולתינוק להיפרד כמה שפחות בימים הראשונים, אף כדאי להרימו ולחבקו כמה שיותר. ביממה הראשונה ועד ליממה 3-5, כלומר עד לכניסת החלב הבשל, כדאי להניק הנקות רבות ולהחליף בין השדיים לעיתים תכופות. מה נראה? ביממה הראשונה נראה טיפה ועוד טיפה, ביום השני טפטוף  וביום השלישי טפטוף בזרימה גדולה יותר. בין היממות 3-5 נכנס החלב הבשל ומתווסף לקולוסטרום. התחושה בחזה היא של מלאות וכובד.

סימנים להנקה מוצלחת בימים הראשונים. תזכרו את המספרים: 3,6,8-12

  1. הקפידו על לפחות 8-12 הנקות ביממה.
  2. חיתול עם צואה על כל יום חיים. לדוגמא, ביממה הראשונה לפחות חיתול אחד עם יציאה, ביממה השנייה 2 חיתולים והחל מהיממה ה-3 והלאה לפחות שלושה.
  3. 2 חיתולים רטובים עם שתן על כל יממה. לדוגמא, ביממה הראשונה לפחות 2 חיתולים רטובים משתן, ביממה השנייה 4 חיתולים והחל מהיממה ה-3 והלאה לפחות ששה.
  4. צבע הצואה משתנה משחור לחום ועד לירוק קוטג’-חרדלי. השינוי הדרגתי והוא מתחיל כ-48 שעות מהלידה. הצואה אמורה להצהיב לחלוטין 72-96 שעות מהלידה.
  5. ירידה במשקל צפויה בשלושת הימים הראשונים ועד כ- 7% ממשקל בלידה. לאחר מכן נצפה לעליה במשקל.
  6. “על כל ציוץ ציץ”. כלומר, על כל בכי קטן, נציע קודם כל הנקה.
  7. להימנע ממתן מוצצים, בקבוקים ופטמות סיליקון עד כמה שניתן ב-6 שבועות הראשונים. ההנקה מתבססת סביב גיל 4-6 שבועות ואז ניתן לשלב מוצצים, בקבוקים וכיוב’.

להנקה מבוססת ומוצלחת:

  1. להניק לפי דרישה ובסימני רעב מוקדמים כגון חיפוש, תנועות מציצה, מציצת ידיים, עירות ופעלתנות. לשים לב שבכי הוא סימן מאוחר לרעב שאחריו, אם לא מגיע ה”אוכל” התינוק יתייאש מההמתנה ויעבור למצב הישרדותי. במצב הזה, נדמה לנו שהתינוק נרדם, אך למעשה מדדי החיים מראים לנו שהוא שומר על האנרגיה שלו.
  2. הצמדה טובה של התינוק לשד:
  • גוף התינוק וראשו בקו ישר, יש לתמוך בכל אורך הגוף ובצווארו (לא בראש).
  • אף התינוק מול פיטמה של אמא.
  • לעשות “סנדוויץ'” קטן בשד לפי כיוון פיו של התינוק בצורת C או U.
  • נצמיד את התינוק לשד רק כשפיו של התינוק פעור ושפתיו מופשלות.
  • יש להצמיד בזהירות ובמהירות כך שהשפה התחתונה תיגע ראשונה בשד ורק לאחר מכן השפה העליונה. בהצמדה טובה נראה כי השפה התחתונה מסתירה את ההילה והשפה העליונה נראית כנשענת על הפטמה עצמה.
  • הנקת תאומים- לעשות סדר מובנה: כל 3 שעות הנקה למשך חצי שעה, שאיבה במשאבה בדרגת בית חולים למשך רבע שעה ותוספת לפי צורך. לחילופין, הנקה אחד אחד ואז שאיבה והשלמה. הדרך הראשונה חוסכת זמן.

איך נדע שההנקה מוצלחת:

  1. 8-12 הנקות בשבועות הראשונים. מאוחר יותר זה עובר להיות כל 3-4 שעות.
  2. החל מכניסת החלב הבשל נראה 5-6 חיתולים עם שתן.
  3. החל מכניסת החלב הבשל ועד גיל 5-6 שבועות נראה 3-4 חיתולים עם צואה. לרוב, בשל זה כמות הצואה פוחתת.
  4. עליה תקינה של התינוק במשקל (עד גיל שבועיים התינוק צריך לחזור למשקל הלידה).
  5. ניתן להרגיש את משיכות החלב, לשמוע קולות בליעה, לראות את תנועות הבליעה בסנטר וברכה.
  6. לאחר ההנקה התינוק רגוע וידיו אינן קפוצות.
  7. השדיים והפטמות אינם פצועים או כואבים בזמן ההנקה או לאחריה.

תוכלו ליהנות מעשרות סרטונים מפורטים ומהדגמות בנושא הנקה בקורס הדיגיטלי “הכנה להנקה”. תוכלו להיכנס אליו ישירות או למצוא אותו בקורסים “הכנה ליום שאחרי הלידה” ו”בתכנית המלאה”.

 

שתפו

Picture of עדי קורנגולד חיון

עדי קורנגולד חיון

מייסדת BaLaOlam
אחות R.N Bs.C יועצת הנקה ויועצת שינה

תגובות

חברת BaLaOlam נולדה מתוך ההבנה שצריך לעטוף את התינוק – ואתכם ההורים שלו, במעטפת של פתרונות שיכווינו אתכם בכל הצמתים המשמעותיים לאורך הדרך. מתוך הכרת הצמתים האלה איגדנו במקום אחד את כל מה שצריך כדי להיות הורים מעולים ומעודכנים, משלבי ההיריון והלידה ועד גידול הבייבי שלכם.
לשם כך אנחנו מעמידים לרשותכם תוכניות הכשרה הורית שיובילו אתכם צעד אחר צעד במסע ההורי, עם כל מה שיגרום לכם לתפקד בביטחון ובהצלחה כבר מתקופת ההיריון והלידה. בנוסף, תוכלו לבחור בחנות שלנו מגוון רחב של מוצרים שנבחרו בקפידה ע”י צוות המומחים של BaLaOlam, ולרכוש גם מפגשי ייעוץ עם אנשי מקצוע שילוו אתכם במסע ההורי.

מאמרים אחרונים

מגע עור לעור

מגע עור לעור

מגע עור לעור (באנגלית נקרא SSC) מגע עור לעור משמעותו

עקבו בפייסבוק

ממליצים עלינו

הירשמו לעידכונים

עגלת הקניות0
There are no products in the cart!
המשך קניות
0
דילוג לתוכן